Zvažujete kúpu elektro bicykla?

Zvažujete kúpu elektro bicykla a máte veľa nezodpovedaných otázok?

V tomto článku sa dočítate všetko čo Vás zaujíma pri správnom výbere.

V nasledujúcich bodoch sa budeme snažiť uľahčiť Váš výber, alebo 10toro pred kúpou elektro-bicykla.

Na začiatok si treba uvedomiť, že za 1 000 € si kvalitný e-bike nekúpite. Investíciu do kvality vyváži dlhodobým používaním s takmer nulovou údržbou a nutnými investíciami.
 
Cena elektro-bicykla je značne vyššia, vzhľadom na motor, batériu a elektroniku, ako cena klasického bicykla s porovnateľnou výbavou. Kvalitný horský elektro-bicykel nájdete od 2.000€.
 
Trh s elektrobicyklami nie je našťastie taký široký ako pri klasických bicykloch. Aj tu však existujú kategórie ako horské, celoodpružené, cestné, skladacie, mestské a krosové. Preto je dôležité si zvážiť na aké účely budeme bicykel využívať.
 
Pri výbere z elektro-bicyklov by ste sa mali držať tých, ktoré spĺňajú normu EAPC (Electrically Assisted Pedal Cycle). Tá upresňuje požiadavky týkajúce sa konštrukcie. Elektro-bicykle majú maximálnu rýchlosť limitovanú do 25 km/h, takže môžu byť využívané legálne ako bicykel. Motor, ktorý má trvalý výkon viac ako 250 W, je pred zákonom moped alebo skúter a potrebujete vodičský preukaz, technický preukaz, zákonná poistka, prilba určená pre motocykle a podobne.
 
Väčšina elektro-bicyklov funguje na princípe, že pomáha cyklistovi počas pedálovania úmerne jeho sile. Čiže výkon, ktorý produkuje motor, zodpovedá výkonu, ktorý odvádza jazdec. Ovládacia jednotka na riadidlách vám dáva možnosť vybrať si, koľko „šťavy" navyše vám motor poskytne. Nastavenia sa rôznia, zvyčajne máte k dispozícii štyri „rýchlosti". Tá najnižšia vám zväčša pridá k vášmu výkonu približne 25% pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300%.
 
Niektoré elektro-bicykle majú užitočný mód „Walk". Zvyčajne totiž motor elektro-bicykla funguje, len keď točíte pedálmi. Ak však budete držať stlačené tlačidlo Walk, motor bude pracovať aj bez pedálovania. Tlačidlo je užitočné, keď potrebujete bicykel tlačiť a je pred vami priveľké stúpanie.
 
Motory sú viac-menej bez údržbové, môže sa však stať, že v ňom bude treba vymeniť ložiská. Lithium-iontové batérie, ktoré sa používajú na väčšine dnešných elektro-bicyklov, sú tiež zväčša bezproblémové. Výhodou li-ion batérií je to, že sú tolerantné k čiastočnému dobitiu a nevybijú sa, ak ich určitý čas nepoužívate. Ich nevýhodou je vyššia cena v porovnaní s tradičnými olovenými batériami, pretože ich výroba je zložitejšia.
 
Sofistikovanejšie modely zvyknú mať batériu primontovanú k rámu alebo ju majú integrovanú priamo do rámu. Najčastejšie sa batérie umiestňujú na spodnú rámovú trubku. Kdekoľvek však máte batériu umiestnenú, dôležité je, aby sa ľahko vyberala. Nie vždy totiž k nabíjačke môžete dopraviť celý bicykel. Ideálne je, keď je batéria na ráme uzamykateľná.
 
Trh ponúka bicykle s rôznym dojazdom, väčšinou okolo 100km. Spotrebu ovplyvňuje veľa faktorov a je ťažké odhadnúť, aký dojazd nakoniec dosiahnete. Údaje, ktoré udáva výrobca, sú vypočítavané pri čo najnižšom využívaní elektromotora a na rovinatých cestách. A to zväčša nie je prípad ľudí, ktorí si kupujú elektro-bicykel. Ak chcete ísť dvakrát rýchlejšie, potrebujete štvornásobný výkon. Zvýšená spotreba energie má dopad na váš dojazd. Napríklad s batériou kapacity 400 Wh prejdete pri rýchlosti 20 km/h odhadom 100-kilometrovú vzdialenosť a pri rýchlosti 25 km/h už iba 80 kilometrov.
 
Obľúbenými motormi poslednej doby sú stredové motory. Ich výhodou oproti koncepčne starším motorom umiestneným v náboji kolesa je, že poháňajú kľuky, nie priamo koleso. Môžete tak využívať štandardné prevody, čo je zvlášť v kopcoch značná výhoda. Jeho ďalšou výhodou je, že používa štandardné kolesá, čo uľahčuje opravu defektu či iné servisné úkony. Jeho nevýhodou je, že sa nedá domontovať do existujúceho bicykla – rám musí byť vyrobený špeciálne preň. Motor v náboji, dá sa namontovať do existujúceho, klasického rámu, čím sa znížia počiatočné náklady. Prestavba však značne pridá bicyklu na hmotnosti a zväčša prídete aj o niekoľko prevodov. Nevýhodou je aj posunuté ťažisko bicykla. Pri stredovom motore je bicykel oveľa lepšie vyvážený, pretože ťažisko zostáva v strede.

Príklad: Ako sa môže líšiť dojazd?

Dvaja jazdci muž a žena s rovnakou hmotnosťou, majú úplne rovnaký bicykel, batériu nabitú na 100% a idú tú istú trasu s rovnako nastavenou výpomocou motora a zaradený majú rovnaký prevod. V polovici trasy má muž na displeji dojazd o 50 km kratší ako žena. Otázka je prečo?

Motor má v sebe čidlo výkonu a keďže v našom prípade je žena vyšportovaná tlačí do pedálov väčšou silou ako muž, jej motor tak nemusí dodávať veľa výkonu a z batérie si odoberá menší prúd, muž je silovo slabší a aj keď krúti pedálmi netlačí tak do nich, motor musí automaticky vynaložiť väčšiu silu a baterku rýchlejšie spotrebuje.

Elektro-bicykle nie sú výsadou špecializovaných obchodov, nájdete ich aj v predajni klasických bicyklov. Najlepšie informácie však zvyčajne dostanete v špecializovanej cyklistickej predajni. Náš personál je vyškolený pre predaj a servis elektro-bicyklov, má certifikát na oprávnenie špecializovaného servisu a má detailnejšie znalosti o modeloch, výrobcoch, motoroch i batériách. Vždy je najlepšie navštíviť špecializovaný cyklistický obchod a dohodnúť si testovaciu jazdu na konkrétnom elektro-bicykli! Nekupujte mačku vo vreci.

Technické špecifikácie a porovnanie motorov rôznych výrobcov nájdetev článku Aký motor vybrať pri kúpe elektro-bicykla?

Najčastejšie otázky a naše odpovede.

Prečo by som si ja mal kúpiť elektro-bicykel ?

Najväčšou výhodou elektro-bicykla je, že nie je plne motorizovaný – elektrický motorček je „len" výpomoc vo chvíľach, keď potrebujete trochu potiahnuť. Elektro-bicykel tak môže byť vynikajúcim spôsobom, ako začať s cyklistikou bez toho, aby ste boli v top kondícii, alebo aby ste zvládli náročnejšie cyklistické túry.

Cena elektro-bicykla je vyššia ako klasického bicykla, neoplatí sa za tú sumu kúpiť radšej auto ?

Aj keď elektro-bicykel nie je lacná záležitosť, treba si uvedomiť investíciu v porovnaní s autom. Náklady na auto sú suma, ktorá sa ťažko ignoruje. Daň, poistka, benzín/nafta, návštevy servisu dokážu vyžmýkať nielen výplatu, ale aj úspory. V porovnaní s tým jazda na elekto-bicykli v prírode na nezaplatenie.

Nebaví ma ráno cestou do práce čakať v zápchach, čo s tým ?

Takmer 50 % jázd autom je na Slovensku kratších ako 10 kilometrov. S elektro-bicyklom budú krátke cesty pohodlnejšie. Nemusíte tankovať, čakať v zápche či hľadať parkovacie miesto.

Mali ste nehodu? Zotavujete sa zo zranenia? Nestíhate svojim deťom ? Či vaša partnerka Vám?

Ak ste aspoň raz odpovedali áno, práve vy by ste mohli oceniť výhody elektro-bicykla. Nemusíte vynakladať toľko sily, čo je dobré pre krehké kĺby či zoslabnuté svaly. A na rodinný výlet na bicykli sa budú tešiť všetci.